تاثیر مصرف شوینده های سر و بدن در بلوغ زودرس دختران

خبرگزاری مهر: پژوهشگران هشدار می دهند قرارگیری در معرض مواد شیمیایی موجود در طیف وسیعی از محصولات بهداشتی با بلوغ زودرس در بین دختران مرتبط است.

برخی مواد شیمیایی خاص نظیر فتالات ها، پارابن ها و فنول ها در طیف وسیعی از محصولات نظیر عطرها، صابون ها، شامپوها، لاک ها، لوازم آرایش، خمیردندان، اسپری های مو و لوسیون ها پوست یافت می شوند.

«کیم هارلی»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می گوید: «این مواد شیمیایی از طریق جذب توسط پوست یا از طریق استنشاق یا بلعیدن (نظیر رژلب) وارد بدن می شوند. زمانیکه وارد بدن می شوند، به سرعت متابولیز شده و سپس از طریق ادرار دفع می شوند.»

به گفته هارلی، مطالعات حیوانی قبلی نشان داده بودند که قرارگیری منظم در مقابل این مواد شیمیایی می تواند موجب اختلال در زمان بندی بلوغ شود. حال تیم تحقیق دریافته است هر چقدر میزان مواد شیمیایی در بدن مادران یا دختران بیشتر باشد، زمان بلوغ در دختران زودتر خواهد بود، اما چنین رابطه ای در مورد زمان بلوغ پسران مشاهده نشده است.

پژوهشگران در این مطالعه، داده های مربوط به زنان باردار بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ را بررسی کردند. این زنان دو بار در طول بارداری آزمایش خون داده بودند. همچنین وضعیت ۳۳۸ کودک این زنان تا سن نوجوانی براساس نمونه ادرارشان در سن ۹ سالگی بررسی شد. سپس آغاز بلوغ شان بین سنین ۹ تا ۱۳ سالگی به طورمنظم بررسی شد. محققان دریافتند به ازای دو برابرشدن میزان فتالات های نمونه خون زنان، زمان بلوغ دختران شان ۱.۳ ماه زودتر آغاز می شد. همچنین مشخص شد دو برابر شدن میزان پارابن موجب می شود زمان بلوغ دختران یک ماه زودتر شروع شود.

کشف علت دست و پا زدن جنین در ماه های آخر بارداری

ایرنا: محققان دانشگاه کالج لندن با اندازه گیری امواج مغزی جنین دریافتند ضربه زدن جنین به دیواره رحم در ماه های پایانی بارداری موجب شکل گیری یک نقشه ای از بدن آن در مغز می شود.

به گزارش ساینس دیلی، در این تحقیقات 19 نوزاد با متوسط عمر دو روز و دوره جنینی بین 31 تا 42 هفته مورد مطالعه قرار گرفتند. بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعات، ضربه زدن جنین به دیواره رحم در ماه های پایانی بارداری موجب رشد بخش هایی از مغز می شود که ورودی های حسی را اداره می کنند و بر نحوه درک نوزاد از بدن خود تاثیرگذار هستند.

در این بررسی ها مشخص شد در زمان ضربه زدن جنین به رحم که در هنگام خواب و همزمان با حرکات سریع چشم جنین رخ می دهد، امواج سریع مغزی در نیم کره مرتبط با اندام مورد استفاده برای ضربه زدن ایجاد می شود.

برای مثال زمانی که جنین با دست راست به رحم ضربه می زند این امواج مغزی سریع در نیم کره چپ مغز آن ایجاد می شوند. شدت این امواج در نوزادان زودرس که در حالت طبیعی باید درون رحم مادر باشند، به حداکثر می رسد. همچنین محققان دریافتند امواج مغزی سریع ظرف چند هفته پس از تولد نوزاد از بین می روند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

نور مصنوعی موجب اختلال خواب سالمندان می شود

ایرنا: محققان دانشگاه ملی سئول دریافتند آلودگی نوری یا استفاده بیش از حد از نور مصنوعی در طول شب و در محیط های باز آثار نامطلوبی بر سلامت انسان دارد و موجب بی خوابی در افراد سالمند می شود.

به گزارش ساینس دیلی، در این تحقیقات، اطلاعات به دست آمده از تحقیقات قبلی که بین سال های 2002 تا 2013 میلادی درباره افراد بالای 60 سال گردآوری شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. حدود 60 درصد از این افراد مونث بودند و در حدود 22 درصد از آن ها داروهای خواب آور زولپیدم و تریوزولام مصرف می کردند.

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، افزایش میزان نور مصنوعی در طول شب و قرار گرفتن در معرض این نور در فضای باز، با افزایش میزان مصرف داروهای خواب آور و مصرف روزانه این داروها ارتباط دارد. همچنین مشخص شد افراد سالمندی که در طول شب به مدت بیشتری در معرض تابش نور مصنوعی قرار دارند، داروهای خواب آور را با میزان بالاتر یا به مدت طولانی تر مصرف می کنند.

به گزارش آکادمی آمریکایی داروهای خواب، عارضه بی خوابی موجب بروز مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن زودهنگام یا بدخوابی می شود. به گفته محققان آلودگی نوری در طول شب موجب اختلال در عملکرد ساعت زیستی بدن شده و می تواند منجر به بروز بیماری های متابولیک و مزمن از جمله سرطان، دیابت، چاقی و افسردگی شود. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Clinical Sleep Medicine منتشر شده است.

راه بروید تا کمتر سکته کنید

ایران ارتوپد: یک تحقیق جدید این ایده را تقویت کرده که فعالیت بدنی ملایم تا متوسط مانند راه رفتن و شنا کردن میتواند شدت سکته مغزی را کم کند. مطالعه محققان سوئدی بر روی حدود یک هزار نفر انجام شده و نشان داده است در کسانی که هفته ای 4 ساعت فعالیت بدنی ملایم یا دو ساعت فعالیت بدنی متوسط انجام میدهند احتمال وقوع سکته مغزی شدید کمتر است. آنها راه رفتن را فعالیت بدنی ملایم و تند راه رفتن و دویدن و شنا کردن را فعالیت بدنی متوسط در نظر گرفته اند.

سکته مغزی از علل مهم ناتوانی در بالغین میانسال و مسن است. تنها در ایالات متحده سکته مغزی سالانه حدود 800 هزار نفر را گرفتار میکند که یک پنجم آنها جان خود را از دست میدهند. دو نوع سکته مغزی وجود دارد. در نوع ایسکمیک به علت انسداد عروق مغز با یک لخته خون به قسمتی از مغز نمیرسد و در نوع هموراژیک یکی از عروق مغز پاره شده و به درون بافت مغز خونریزی میکند.

ناتوانی ایجاد شده بعد از سکته به محل آسیب بافت مغز و شدت آسیب وارد شده به بافت مغز مرتبط است. مطالعه ذکر شد نشان داد در آنهایی که قبل از وقوع سکته مغزی فعالیت بدنی روزانه ملایم یا متوسط داشته اند احتمال اینکه شدت سکته خفیف باشد دو برابر آنهایی است که این فعالیت ها را ندارند. در سال های اخیر مطالعات بسیار زیادی نشان داده که فعالیت بدنی خوب میتواند بر سلامت مغز تاثیر مفید داشته باشد.

نقش داروهای ضدافسردگی در ایجاد مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک

ایرنا: محققان دانشگاه کویینزلند استرالیا دریافتند داروی فلوکستین که یکی از مهم ترین داروهای ضدافسردگی است، نقش موثری در ایجاد مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک در بدن ایفا می کند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، در این تحقیقات باکتری ای کولای درون بستری از مقادیر مختلف داروی فلوکستین در دمای طبیعی بدن قرار گرفت و این بستر به مدت 30 روز به طور روزانه تعویض شد. سپس باکتری های جهش یافته به درون ظرف های حاوی آنتی بیوتیک منتقل شدند. در نتیجه این آزمایش مشخص شد مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک های کلرامفنیکل، آموکسی سیلین و تتراسایکلین تا 50 میلیون برابر افزایش یافته است.

بر اساس این تحقیقات با افزایش میزان فلوکستین در مرحله اول آزمایش، سرعت جهش یافتن باکتری نیز افزایش می یابد. به گفته محققان تا 11 درصد از فلوکستین مصرف شده توسط بیماران، بدون تغییر درون بدن حرکت کرده و به همراه فضولات انسان به سیستم فاضلاب و در نهایت به طبیعت راه می یابد.

فلوکستین یک داروی پایدار در محیط است و می تواند منجر به جهش های ژنتیکی متعدد در میکروارگانیسم ها شود. با وجود این از آنجا که این تحقیقات در محیط آزمایشگاه انجام گرفته است برای بررسی تاثیرات این دارو بر میکروارگانیسم های درون بدن، تحقیقات بیشتری لازم است. lقاوت در برابر آنتی بیوتیک به یک معضل جهانی بدل شده است. درمان بسیاری از بیماری های کشنده مانند سل، فقط با آنتی بیوتیک امکان پذیر است و همین یک مورد نشان می دهد مقاومت در برابر این گروه درمانی تا چه اندازه می تواند خطرناک باشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت بالایی از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک که سبب عفونت های شایعی مانند عفونت های دستگاه ادراری، ذات الریه و عفونت های خون می شوند، وجود دارند. ناکارا بودن دارو نسبت به عفونت به معنای افزایش نرخ ناتوانی و مرگ و تحمیل هزینه های هنگفت در حوزه بهداشت است. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Environment International منتشر شده است.

مصرف میوه و سبزی عامل تقویت حافظه در مردان

ایرنا: نتایج مطالعه دو دهه محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون نشان می دهد مصرف میوه و سبزی و رژیم غذایی سالم مهمترین عامل تقویت حافظه در مردان است.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس، محققان با بررسی 27 هزار و 842 مرد با میانگین سنی 51 سال به مدت 26 سال دریافتند مصرف میوه و سبزیجات، به ویژه سبزیجات با برگ پهن سبز تیره، سبزیجات و میوه های نارنجی و زرد و آب پرتقال و انواع توت، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از کاهش حافظه مرتبط با سن دارد. این مطالعه بیش از پیش تاثیر رژیم غذایی بر سلامت مغز و حافظه را نشان می دهد.

این مطالعه نشان می دهد مصرف 6 وعده میوه و سبزی در روز می تواند احتمال کاهش عملکرد حافظه را تا 34 درصد کاهش دهد. این مطالعه رابطه علت و معلولی مصرف میوه و سبزی و افزایش حافظه را تایید نمی کند، بلکه رژیم غذایی سالم را عاملی برای بهبود عملکرد شناختی و فعالیت مغز می داند.

نتایج این مطالعه برای پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر به عنوان یک چالش عمومی در حوزه بهداشت حائز اهمیت است. بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، در حال حاضر 46.8 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال 2050 میلادی، به 131.5 میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد. نتایج این مطالعه در نشریه Neurology منتشر شده است.

اضطراب اجتماعی خطر ساییدگی دندان را افزایش می‌دهد

ایرنا: پژوهش محقّقان آمریکایی نشان می‌دهد که اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی) خطر ساییدگی و حتّی شکستگی دندان را افزایش می‌دهد.

به گزارش ساینس، اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی) اختلالی است که افراد در جمع و محیط‌های اجتماعی، احساس ناراحتی و اضطراب شدید می‌کنند. این افراد از صحبت کردن در حضور جمع، ملاقات با افراد جدید و غذاخوردن در جمع می‌هراسند. گاهی اوقات داروهای ضدّ افسردگی برای این افراد تجویز می‌شود.

تحقیقاتی که پیش از این انجام شد، نشان داده بود که داروهای ضدّ افسردگی در برخی موارد منجر به دندان‌قروچه می‌شوند. محقّقان برای بررسی این موضوع، افرادی را که به هراس اجتماعی مبتلا بودند، مورد آزمایش قرار دادند. داوطلبان 75 مرد و زن سی تا چهل ساله بودند. حدود نیمی از این افراد داروهای ضدّ افسردگی استفاده می‌کردند. محقّقان رابطة مستقیمی بین استفاده از داروهای ضدّ افسردگی و دندان‌قروچه پیدا نکردند، ولی در 42.1 درصد از داوطلبان -که همگی به اختلال هراس اجتماعی مبتلا بودند- درجات مختلفی از سایش دندان دیده شد.

حدود 32.5 درصد از داوطلبان، تجربة اختلالی به نام بازی با فک داشتند. در بازی با فک، فرد فکّ پایین خود را به جلو و عقب حرکت می‌دهد؛ در حالی که دندان‌های فکّ بالا و پایین برخوردی ندارند. حدود 42.5 درصد از داوطلبان، به دندان‌قروچة بیدار مبتلا بودند. این نوع دندان‌قروچه دقیقاً مشابه دندان‌قروچة خواب، ولی در طول روز است. در این تحقیق آمده است که بازی با فک و ناخن جویدن، نشانه‌هایی از دندان‌قروچه هستند.

دندان‌قروچة ملایم صدمه‌ای به دندان‌ها وارد نمی‌کند، ولی دندان‌قروچة شدید، به‌ویژه در خواب، به دندان‌ها آسیب می‌زند و حتّی می‌تواند منجر به شکستگی دندان شود. متخصّصان بر این باورند که تنها راه درمان دندان‌قروچة ناشی از اضطراب اجتماعی، درمان روحی این اختلال است. نتایج این تحقیق در نشریة Journal of Oral Rehabilitation منتشر شده است.

ضدّ آفتاب مردان را عقیم می‌کند؟

سلامت نیوز: تحقیقی جدید نشان داده است که مالیدن کرم ضدّ آفتاب روی پوست توانایی باروری مردان را کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامانه و به نقل از Daily Mail موادّ شیمیایی موجود در ضدّ آفتاب‌ها -که جلوی اشعّه‌های فرابنفش خورشید را می‌گیرند- می‌توانند توانایی مردان برای فرزندآوری را با مشکل مواجه کنند. کارشناسان هشدار می‌دهند که وقتی این مواد جذب پوست شوند، می‌توانند در هورمون‌های بدن مداخله کنند.

بنزوفنون نوعی ترکیب شیمیایی است که معمولاً در شامپوها، مرطوب‌کننده‌ها و دیگر موادّ محافظ پوست و مو در برابر آسیب خورشید استفاده می‌شود. محقّقان با پژوهش 502 زوج -که می‌خواستند در فاصلة چهار سال بچّه‌دار شوند- دریافتند هنگامی‌که زنان در معرض این فیلترهای اشعّة فرابنفش قرار گرفتند، تأخیری در بارداری‌ آن‌ها به وجود نیامد. عجیب آنکه آن‌ها بر باروری مردان اثرگذار هستند نه زنان، به‌طوری‌که سی درصد کاهش باروری در مردان مشاهده شد. امّا هنوز مشخّص نیست که این مواد بر کیفیت اسپرم آسیب می‌رسانند یا به شیوه‌ای دیگر مانع باروری مردان می‌شوند.

به گفتة محقّقان مؤسّسة ملّی سلامت کودک و توسعة انسانی، ضدّ آفتاب برای حفاظت پوست مهم است و ما قطعاً مردم را به استفادة مستمر از آن برای اجتناب از سرطان پوست تشویق می‌کنیم، امّا مردانی که توانایی باروری برایشان اهمّیت دارد، بهتر است به‌نوعی خود را کمتر در معرض فیلترهای اشعّة فرابنفش بنزوفنون قرار دهند یا از محصولاتی که حاوی این مواد است، استفاده نکنند یا پس از بازگشت به مکان سرپوشیده، پوست خود را بشویند. یافته‌های این پژوهش در ژورنال آمریکایی اپیدمیولوژی به چاپ رسیده است.

مصرف روغن زیتون خطر بروز افسردگی را کاهش می‌دهد

ایسنا: نتایج پژوهش محقّقان اسپانیایی نشان می‌دهد که روغن ‌زیتون خطر بروز افسردگی را کاهش می‌دهد. در مقایسه با افرادی که تغذیه‌ای سرشار از چربی‌های تک‌زنجیره‌ای و چندزنجیره‌ای غیراشباع دارند، در افراد با رژیم غذایی مملوّ از چربی ‌ترانس و فست‌فود‌ها، میزان افسردگی بیشتر است. محقّقان دانشگاه لاس پالماس تأکید می‌کنند که نتایج این یافته، ‌حتّی پس ‌از در نظر گرفتن جیرة‌ غذایی کلّی، فعّالیت جسمی و شیوة زندگی اعتبار دارد.

در این پژوهش داده‌های مربوط به دوازده هزار داوطلب در یک دورة‌ شش ساله گردآوری و تحلیل شد؛ سنّ متوسّط افراد در آغاز بررسی 37.5 سال بود. داوطلبان به‌‌طور منظّم پرسشنامه‌ای حاوی 136 ‌موضوع را تکمیل کردند که دارای اطّلاعاتی در مورد عادات غذایی، شیوة زندگی و سلامت جسمی و روانی بود.

محقّقان تعداد افراد دچار افسردگی را مشخّص کردند که این میزان با موارد تشخیص داده شدة پزشک متخصّص برابر بود. در بین مصرف‌کنندگان چربی ترانس، احتمال ایجاد افسردگی 48 درصد بیشتر بود؛ مقدار چربی ترانس مصرف‌شده رابطة مستقیمی با احتمال بروز افسردگی داشت و هرچه مقدار مصرف بیشتر بود، میزان افسردگی بالاتر می‌رفت. نتایج این پژوهش در مجلّة PLoS ONE منتشر شد.

سیگاری‌ها داروی بیهوشی بیشتری برای جرّاحی‌ها نیاز دارند

نامه نیوز: پژوهش محقّقان در ترکیه‌ نشان می‌دهد که سیگاری‌ها و افرادی که در معرض دود سیگارند، هنگام جرّاحی به داروی بیهوشی و آرام‌بخش‌های بیشتری نیاز خواهند داشت.

طیّ این پژوهش به منظور بررسی تأثیر سیگار و دود آن بر میزان داروی بیهوشی، نود زن که تحت عمل هیسترکتومی کامل شکمی -روشی که در آن رحم و گردن رحم را برمی‌دارند- بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. این تعداد از زنان به سه گروه سیگاری، در معرض دود سیگار و افرادی که سابقة سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار بودن را نداشتند، تقسیم شدند. پس از انجام عمل جرّاحی، میزان استفاده از داروهای بیهوشی و آرام‌بخش‌ها در هر یک از این سه دسته مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج نشان ‌داد که سیگاری‌ها و افرادی که در معرض دود سیگار بودند، در مقایسه با غیرسیگاری‌ها به‌ترتیب 38 و 18 درصد به داروی بیهوشی بیشتری نیاز داشتند. نتایج این پژوهش طیّ نشست انجمن بیهوشی اروپا در برلین مطرح شد.

کاهش مشکلات رفتاری کودکان با امگا 3

سلامت نیوز: متخصّصان سلامت در یک بررسی تازه دریافته‌اند که امگا 3 به کاهش مشکلات رفتاری در کودکان کمک می‌کند. در یک پژوهش جدید روی تأثیر محیط زیست و بیولوژی بر کودکان، آشکار شد که نوع رژیم غذایی، به‌ویژه افزودن امگا 3 به برنامة غذایی کودکان می‌تواند به‌مرور زمان مشکلات رفتاری شامل گرایش به رفتارهای ضدّ اجتماعی و تخلّفات را در آن‌ها کاهش دهد.

متخصّصان سلامت با  بررسی صد کودک هشت تا شانزده ساله -که به مدّت شش ماه از مکمّل‌های امگا 3 مصرف کرده بودند- دریافتند که در طول این مدّت، این کودکان خیلی کمتر مشکلاتی چون آشفتگی‌های احساساتی و اختلالات عاطفی از خود بروز دادند. به گفتة متخصّصان علوم پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا، چربی امگا 3 -که معمولاً در روغن ماهی یافت می‌شود- برای رشد و فعّالیت سالم مغز حیاتی است.

بررسی‌های گذشته نیز نشان داده بود که کمبود این نوع چربی در رژیم غذایی کودکان اغلب موجب بروز مشکلات رفتاری و عاطفی در آن‌ها می‌شود. متخصّصان سلامت همواره تأکید می‌کنند که انتخاب تغذیة مناسب، عاملی مؤثّر و مطمئن برای کاهش مشکلات رفتاری در کودکان است. جزئیات این پژوهش در مجلّة روانشناسی و روانپزشکی اطفال منتشر شده است.

رابطة بین بادام زمینی و آسم در کودکان

خبرگزاری مهر: یافته‌های اولیة پژوهش‌ ارائه‌شده در کنفرانس بین‌المللی آمریکا نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان مبتلا به آسم، نسبت به بادام زمینی آلرژی دارند، ولی خانوداه‌های این کودکان از این مسئله بی‌اطّلاع هستند.

بر اساس پژوهشی که نتایج آن در کنفرانس بین‌المللی جامعة متخصّصان قفسة ‌سینة آمریکا منتشر شد، بیش از سه درصد کودکان در ایالات متّحده، غرب اروپا و استرالیا به بادام زمینی حسّاسیت دارند و این آلرژی در حال تأثیر گذاشتن بر کودکان آسیایی و آفریقایی نیز هست. قرار گرفتن در معرض بادام زمینی در میان افرادی که حسّاسیت دارند، می‌تواند گاهی اوقات منجر به واکنش شدید و کشنده به نام شوک آنافیلاکتیک شود. از آنجا که این شوک بسیار خطرناک است، خانواده‌هایی که کودکانشان دچار چنین حسّاسیت‌هایی هستند، باید به‌طور مداوم مراقب موادّ غذایی مصرفی فرزندان خود باشند.

کودکانی که در سابقة خانوادگی آن‌ها حسّاسیت به بادام زمینی و تخم مرغ وجود دارد و یا اگزما دارند، بیشتر در معرض خطرند. با این حال، بین حسّاسیت به بادام زمینی و آسم در کودکان ارتباط وجود دارد. دکتر رابرت کوهن، محقّق اصلی این پژوهش جدید، توضیح می‌دهد که: بسیاری از علائم تنفّسی مربوط به حسّاسیت به بادام زمینی همانند علائم حملة آسم است و برعکس. این علائم شامل تنگی نفس، خس‌خس سینه و سرفه است.

آلودگی هوا و افزایش احتمال بروز اوتیسم در کودکان

ایرنا: مطالعات جدید محققان دانشگاه سیمون فریزر در کانادا نشان می دهد احتمال بروز اوتیسم در کودکانی که در دوران جنین در معرض آلودگی هوا قرار داشتند بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس، این مطالعه با بررسی 130 هزار نوزادی که بین سال های 2004 تا 2009 میلادی در ونکوور به دنیا آمدند نشان می دهد قرار گرفتن مادر باردار در معرض آلودگی هوا، احتمال ابتلا به اوتیسم را در کودک افزایش می دهد. این مطالعه شرایط مادر در دوران بارداری و کودک از زمان تولد تا 5 سالگی را مورد بررسی قرار داده است.

مطالعه دیگری که در لس آنجلس صورت گرفته نشان می دهد احتمال تولد کودک مبتلا به اوتیسم در مادرانی که در دوران بارداری در محله های نزدیک به بزرگراه زندگی می کنند بیشتر است. محققان احتمال می دهند آلودگی هوا علاوه بر شرایط مادر و بارداری، بر کیفیت اسپرم مردان تاثیرگذار باشد و در بروز اوتیسم کودک نقش داشته باشد.

شناسایی عوامل خطر زیست محیطی در پیشگیری و درمان اختلال اوتیسم بسیار موثر است. اوتیسم یک اختلال عصبی مرتبط به ژنتیک است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. این معلولیت رشدی معمولا در سه سال اول زندگی به طور کامل آشکار می شود. معمولا این سه سال اول، دوره طلایی قلمداد می شود و چنانچه در این دوره مربیان و والدین کودک این عارضه را شناسایی کنند و در صورت درمان و رسیدگی می توان کودک را به مدرسه فرستاد و مهارت های زیادی را به او آموخت. نتایج این مطالعه در نشریه JAMA منتشر شده است.

درمان هموروئید با لیزر در مؤسّسۀ فنّاوری‌های نوین پزشکی مهر

بدون درد

به صورت سرپایی

کوتاهترین دورۀ بهبودی بیمار

بدون نیاز به برش، بدون نیاز به بخیه

نتایج رضایت بخش کوتاه مدت و بلند مدت

حداقل عوارض جانبی و ناراحتی‌های بعد از عمل

ساده‌ترین و موثرترین روش در بین تکنیک‌های موجود

نشانی: رشت، بلوار شهید انصاری، خیابان ارشاد، مؤسّسۀ فنّاوری‌های نوین پزشکی مهر، تحقیقات ناباروری و جرّاحی محدود

آلودگی صوتی بیمارستان تهدیدی برای سلامت بیماران و کارمندان

ایرنا: مطالعات محققان کالج سلطنتی لندن نشان می دهد آلودگی صوتی در بیمارستان تهدیدی جدی برای سلامت بیماران و کارمندان بیمارستان است

به گزارش مدیکال ساینس، این مطالعه نشان می دهد حتی در بخش مراقبت های ویژه نیز آلودگی صوتی بیش از 100 دسی بل اندازه گیری شده است که معادل صدای بلند موزیک از هدفون است. مطالعات نشان می دهد آلودگی صوتی بیمارستان تاثیر مستقیمی بر آرامش، کیفیت خواب، میزان استراحت و توانایی بهبودی بیمار دارد. بستری شدن در بیمارستان سبب افزایش احساس درد و ‌فشار خون بیمار شده و سلامت روانی را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین آلودگی صوتی می تواند در تشدید این علایم نقش داشته باشد.

از طرفی علاوه بر بیمار، آلودگی صوتی برای کارمندان، پزشکان و پرستاران نیز ایجاد مزاحمت و ناراحتی می کند و توانایی فیزیکی و روحی آنان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در این حالت آستانه تحریک کارمندان کاهش می یابد. فرسودگی از دیگر عوارض آلودگی صوتی محیط بر کارمندان است، این عوامل سبب می شود میزان خدمت رسانی و آرامش کاهش یابد و از این رو بیماران دو جانبه در معرض خطر قرار می گیرند. معمولا زمانی که بیماران در اتاق های شلوغ و پر سر و صدا بستری می شوند، کمترین میزان همکاری را با پزشک و پرستار دارند و بدون توجه به شرایط جسمانی، خواهان ترخیص هر چه زودتر از بیمارستان هستند. صدای انواع هشدار دهنده، تلویزیون، مکالمه پرسنل و همراهان بیمار، انواع تجهیزات پزشکی، بلندگوها، خیابان و زنگ تلفن از جمله بیشترین آلودگی های صوتی گزارش شده در بیمارستان هستند.

در جهت کاهش آلودگی های صوتی راهکارهایی از قبیل آموزش تمام افراد به ویژه کارمندان، استفاده از هدفون، کاهش زمان ملاقات، ‌استفاده از شیشه های دو جداره و ممنوعیت استفاده از تلفن همراه می تواند موثر باشد. پخش موسیقی های آرام نیز روشی برای افزایش آرامش در محیط بیمارستان است. آلودگی صوتی بیمارستان ها معضلی جدی است که سلامت بیماران و کارمندان را تهدید می کند و باید روش های حل آن در دستور کار متخصصان بهداشت قرار گیرد. نتایج این مطالعه در نشریه BMJ منتشر شده است.

مشاوره رایگان در مرکز ژنتیک موسسه فناوری های نوین پزشکی مهر

اول آذرماه مشاوره ژنتیک در رابطه با سرطان های ارثی و بیماری های متابولیک کودکان در جلسه ای توسط جمعی از متخصصین مربوطه با حضور مراجعه کننده گان، به طور رایگان از ساعت 8 تا 12 برگزار می شود. افرادی که بیماری سرطان در خانواده یا عقب ماندگی ذهنی و معلولیت در کودکان خانواده دارند می توانند از این برنامه ویژه استفاده نمایند.

جهت هماهنگی بیشتر با شماره مستقیم مشاوره ژنتیک: 09116934058تماس حاصل فرمایید.

زمان:  1-9-97

خدمات مشاورۀ تغذیه و رژیم‌درمانی مؤسّسۀ فنّاوری‌های نوین پزشکی مهر

• ارائۀ مشاورۀ تخصّصی رژیم‌درمانی در کاهش و کنترل وزن
  • ارائۀ مشاورۀ تخصّصی رژیم‌درمانی در بیماری‌هایی نظیر سندرم متابولیک، دیابت، دیابت بارداری، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، کم‌کاری تیروئید و...
  • ارائۀ مشاورۀ تخصّصی رژیم‌درمانی در بیماری‌های قلبی- عروقی و پُرفشاری خون
  • ارائۀ مشاورۀ تخصّصی بهترین رژیم‌درمانی در دوران بارداری و شیردهی
  • ارائۀ مشاورۀ تخصّصی رژیم‌درمانی برای پسر یا دختردار شدن از سه ماه قبل از بارداری
  • ارائۀ مشاورۀ تخصّصی رژیم‌درمانی در بیماری‌های گوارشی نظیر کبد چرب و چربی خون بالا، زخم معده و بیماری‌های روده‌ای
  • ارائۀ مشاورۀ تخصّصی رژیم‌درمانی قبل و بعد از IVF، IUI و میکرو اینجکشن
  • ارائۀ مشاورۀ تخصّصی رژیم‌درمانی در تنظیم رژیم‌های غذایی افزایش وزن در افراد لاغر
  • ارائۀ مشاورۀ تخصّصی رژیم‌درمانی در بیماری‌های خودایمنی نظیر پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک، ام‌اس، سلیاک، بیماری التهابی روده مثل کرون و... .
  •

دکتر فاطمه صداقت، دكتراي تخصّصي تغذيه و رژيم درماني

زمان ویزیت: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 14 الی 18

سالن کنفرانس مرکز درمانی مهر

به اطّلاع سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی و کلیۀ بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان صنایع -که به برگزاري سمينار، همايش، کنفرانس، برگزاری جلسات و کارگاه‌ها، مراسم بزرگداشت، کلاس‌های آموزشی، مراسم تقدير و توديع تمایل دارند- مي‌رسانیم که سالن کنفرانس مرکز درمانی مهر با ظرفیت 150 نفر و امکاناتی چون ویدئوپروجکشن و تجهیزات صوتی کامل آمادۀ عقد قرارداد است.

در صورت تمایل به کسب اطّلاعات بیشتر در زمینۀ نحوۀ اجارۀ سالن و هماهنگی بیشتر با شماره تلفن 33764260-013  یا 33755353-013 داخلی 150 تماس بگیرید.

نشانی: رشت، بلوار شهيد انصاري، خيابان ارشاد، مرکز درمانی- پزشکی مهر

مشاوره رایگان ژنتیک در موسسه فناوری های نوین پزشکی مهر

مشاوره رایگان ژنتیک در موسسه ناباروری مهر توسط جمعی از متخصصین

زمان: 10-8-97

شماره مستقیم مشاوره ژنتیک: 09116934058

وزنت را کم کن تا کمتر سرطان سینه بگیری

اخبار علمی و پزشکی

ایران‌ارتوپد: کم کردن وزن چیزی بیش از احساس سبک بودن به یک خانم می‌دهد. یک پژوهش جدید نشان داده که هرچه وزن خانم‌ها کمتر باشد، احتمال ابتلای آنان به سرطان سینه هم کمتر می‌شود.

این پژوهش روی بیش از ۶۱ هزار خانم در سنین یائسگی انجام شده است. هیچ‌کدام از این خانم‌ها سابقۀ سرطان سینه نداشته‌اند و ماموگرام همۀ آنان نیز طبیعی بوده است. وزن همۀ آنان در ابتدای پژوهش و سه سال بعد از آن اندازه‌گیری شد؛ در مدّت یازده سال پیگیری این افراد حدود سه هزار مورد سرطان سینه در این افراد به‌وجود آمد.

این پژوهش نشان داد در خانم‌هایی که در مدّت بررسی پنج درصد یا بیشتر از وزنشان را کم کرده بودند، احتمال سرطان سینه دوازده درصد کمتر شده بود. در همین حال در آنانی که در این مدّت وزنشان پنج درصد افزایش پیدا کرده بود، احتمال کلّی سرطان سینه اضافه نشده بود، ولی احتمال نوع خاصّی از آن به نام triple negative breast cancer 54 درصد افزایش یافته بود.

محقّقان می‌گویند گرچه این پژوهش از نوع مشاهده‌ای است، ولی تحقیقات جدّی‌تری در قبل انجام شده و نشان داده که داشتن یک رژیم غذایی کم‌چربی -که موجب کاهش وزن شود- می‌تواند احتمال زنده ماندن بعد از ابتلا به سرطان سینه را به‌طور محسوسی کم کند. این تحقیقات نشان می‌دهد کنترل وزن می‌تواند تأثیری جدّی‌ بر کاهش ابتلا و حتّی کنترل سرطان سینه داشته باشد. نتایج این پژوهش در شمارۀ اکتبر ۲۰۱۸ مجلّۀ Cancer منتشر شده است.

یادداشت دكتر مرضيه مهرافزا؛ گردشگری سلامت در شرایط ارزی امروز محور توسعه استان است

دکتر مهرافزا در یادداشتی با اشاره به توانمندی استان گیلان در حوزه گردشگری سلامت و بیان شرایط موجود ارزی، تحقق توسعه و اشتغالزایی را با توجه به نوع گردشگری مهیا دانست و از مسئولان امر برنامه ریزی و اقدام عاجل را خواستار شد. گردشگری سلامت که سالهاست در کشور ما جسته و گریخته از اهمیت آن سخن به میان می آید، دنیای بسیار بزرگی است که به بخش ها و اجزای متنوعی تقسیم می شود و بی گمان توجه به بخش کوچکی از اجزای آن، می تواند درآمدزایی ارزی و ریالی فوق العاده و در کنار آن اشتغالزایی فراوانی را برای کشور به همراه داشته باشد.

متاسفانه اقدامات این حوزه نیز مثل مصاحبه ها و سخنرانی ها جسته و گریخته بوده است. یعنی وقتی بخشی از حوزه پزشکی توانمندی هایش بروز می کند و می تواند به یک جایگاه فرااستانی و فراملی تبدیل شود، مسولان امر آن را به گردشگری هم مرتبط می کنند. این روند بدون برنامه، مطمئنا باعث توسعه ظرفیت ها نمی شود و شرایط را بهبود نمی بخشد، بلکه روز به روز جذب گردشگر با توجه به وجود رقبا و چالش های کشور ما ، آسیب پذیرتر می شود.

اساسا موضوع گردشگری سلامت یک حوزه چند بعدی است که صرفا توانمندی های پزشکی کشور و مفاخر پزشکی ممکلت، نمی توانند تامین کننده همه پارامترهای آن باشند. اگر شرایط شما برای تردد افراد معلول یا نیازمند مراقبت، در شهر یا پایانه های حمل و نقل مناسب نباشد، دلیلی خواهد بود که گردشگر عطای استفاده از خدمات درمانی را به لقایش ببخشد. بنابراین آنچه در این حوزه اهمیت دارد، شناخت ابعاد و بزرگی کار و همچنین هماهنگی دستگاههای متولی است. گردشگری سلامت علاوه بر درمان بیماران، می تواند خدماتی برای بهبود سلامتی و حتی روحیه افراد را نیز ارایه نماید. این مهم که در سال های اخیر علاقمندان فراوانی در دنیا و حتی ایران یافته است، در استان گیلان نیز با توجه به قابلیت های بی نظیرش امکان ارایه وجود دارد. اما جای تعجب است که چرا تاکنون در گیلان مراکزی که زندگی و تغذیه سالم و به دور از تکنولوژی را در دوره های کوتاه چند روزه ترویج می کنند، ایجاد نشده است.

این نوع مراکز که با توجه به نوع زندگی شهرنشینی و دغدغه هایش بسیار مورد توجه است، می تواند علاوه بر ارایه فرهنگ و آموزش سبک زندگی سالم در چند روز، جرقه ای باشد که مردم قدر سلامتی خود را بیشتر بدانند و با کمی مراقبت از سلامتی خود و دوری از استرس، نوع دیگری از زندگی را تجربه کنند. ای کاش متولیان در کنار توجه به مسئله بوم گردی که این روزها در استان بسیار مورد توجه قرار گرفته است، چنین طرحی را نیز پیاده سازی می نمودند. نگاه دیگری که باید در گردشگری سلامت پر رنگ تر شود، برندسازی است. بی توجهی و آسیب رساندن به برندهایی که با سالها تلاش و ارتباط صادقانه با گردشگران خارجی، ظرفیت مناسبی برای استان و کشور ایجاد کرده اند، تخریب این نوع گردشگری است.

این برندسازی مستلزم به کارگیری روش های نوین تبلیغات نیز می باشد. اطلاع رسانی دهان به دهان، عنصری بوده که سالها در این بخش وجود داشته که البته نتایج ثمربخشی را نیز به همراه داشته است، اما نحوه ارتباط با گردشگران باید مدرن تر شود.

مؤسّسۀ فنّاوری‌های نوین پزشکی مهر برگزار می کند

کارگاه  PCR

برنامه کارگاه:

آشنایی با استخراج  DNA

آشنایی با اصول و مقدمات  PCR

انواع مختلف و کاربردهای  PCR

اجرای واکنش و تنظیم برنامه  PCR

اصول الکتروفورز ژل آگارز و نحوۀ تفسیر نتایج

زمان برگزاری کارگاه:     ساعت: 8 تا14                پنجشنبه 24 آبان

ثبت نام آزاد 200 :هزار تومان                      ثبت نام دانشجویی150 :  هزار تومان

تلفن: 33764270-013

آزمایشگاه تشخیص طبّی مؤسّسۀ فنّاوری‌های نوین پزشکی مهر

اخبار و رویدادهای علمی خبری

آزمایشگاه تشخیص طبّی مؤسّسۀ مهر با پشتوانۀ بیش از دوازده سال تجربۀ موفّق در ارائۀ خدمات آزمایشگاهی و تشخیص پزشکی، همچنین با بهره­برداری از آخرین تکنولوژی روز دنیا آمادۀ ارائۀ خدمات پیشرفتۀ آزمایشگاهی و تشخیصی به هموطنان عزیز در زمینه‌های زیر است:

انجام کلیۀ آزمایش‌های تخصّصی و فوق تخصّصی

انواع مکمّل‌های دارویی

ارائۀ محصولات آرایشی و بهداشتی معتبر

طرف قراداد با:

بیمۀ تأمین اجتماعی

بیمۀ خدمات درمانی (بیمۀ روستایی، بیمۀ کارکنان دولت و بیمۀ سلامت همگانی)

بیمۀ نیروهای مسلّح و جانبازان

تلفن: 33755353-013 داخلی 308

مرکز مشاوره ژنتیک خدمتی دیگر از موسسه فناوری های نوین پزشکی مهر

اخبار و رویدادهای علمی خبری

مرکز مشاورۀ ژنتیک مؤسّسۀ مهر با بهره‌گیری از جدیدترین تکنیک‌های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری‌های ژنتیکی، تک‌ژنی و چندژنی در کودکان، سرطان ارثی و فارماکوژنتیک سرطان، مشاورۀ قبل از ازدواج و بارداری از 8 صبح تا 8 شب آمادۀ مشاوره و پذیرش مراجعه‌کنندگان محترم است.

09116934058

خدمات واحد ژنتیک موسسه فناوری های نوین پزشکی مهر

اخبار و رویدادهای علمی خبری

مشاورۀ ژنتیک در بیماری‌های ارثی، ازدواج‌های فامیلی، سقط مکرّر، ناباروری، سرطان‌ها و مشاورۀ پیش از بارداری

تشخیص اختلالات کروموزومی (کاریوتایپ)

تست غیرتهاجمی پیش از تولّد (NIPT)

تعیین جنسیت جنین به روش  PGD

بررسی ژنتیکی و سیتوژنتیکی ناباروری مردان

تشخیص سلامت جنین پیش از لانه‌گزینی (PGD) یا  (PGS)

پانل اختلالات انعقادی/ سقط مکرّر جنین

بررسی ناشنوایی ارثی غیرسندرمیک

انجام تست‌های مولکولی

درمان بیماری‌های تناسلی در کمتر از پنج دقیقه و بدون درد و بیهوشی با لیزر مونالیزا تاچ در موسسه فناوری های نوین پزشکی مهر

کاربردهای درمانی مونالیزا تاچ

بهبود استریاهای بعد از زایمان

جوانسازی واژن

کمبود ویتامین دی خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد

اخبار علمی و پزشکی

ایرنا: به گزارش گروه علمی ایرنا از روزنامة ایندیپندنت، محقّقان مؤسّسة ملّی بهداشت کودکان و تکامل انسان «یونیس کندی شریور» در آمریکا در این پژوهش سطح موادّ مغذّی ضروری خون 1200 زن را قبل از بارداری و هشت هفته بعد از بارداری تجزیه و تحلیل کردند. تمامی این زنان یک سقط جنین داشتند و امیدوار بودند که دوباره باردار شوند.

این بررسی نشان داد، زنانی که سطح ویتامین دی آنان قبل از بارداری در راستای سطوح توصیه‌شده بود، 15 درصد بیشتر احتمال داشت که تولّد زندة جنین داشته باشد و خطر سقط جنین در این زنان با افزایش سطح این ویتامین کاهش می‌یافت.

محقّقان خاطرنشان کردند که یافته‌های بررسی آنان نشان می‌دهد که ویتامین دی نقشی محافظتی در بارداری ایفا می‌کند.

یافته‌های این پژوهش -که در مجلّة Lancet Diabetes and Endocrinology منتشر شده- تأکیدی است بر یافته‌های پژوهش‌های قبلی که نشان داده بودند داشتن سطح بالاتر ویتامین دی برای زنانی که تحت لقاح خارج رحمی قرار می‌گیرند، مفید است.

ویتامین دی برای بدن به منظور جذب کلسیم و سایر موادّ معدنی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مصرفی ضروری است. اکنون مصرف مکمّل‌های ویتامین دی به زنان باردار و کودکان زیر پنج سال توصیه می‌شود، امّا نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که فواید برخورداری از سطح کافی ویتامین دی در مرحلة پیش از بارداری بسیار مهم است.

پژوهشگران به اثر آنتی‌بیوتیک بر کاهش تأثیر واکسن در نوزادان پی بردند

اخبار علمی و پزشکی

ایرنا: پژوهش‌های جدید محقّقان استرالیایی نشان می‌دهد که استفاده از آنتی‌بیوتیک در نوزادان اثربخشی چندین واکسن حیاتی را -که در سال‌های اولیۀ زندگی کودکان تجویز می‌شود- کاهش می‌دهد.

محقّقان احتمال می‌دهند که آنتی‌بیوتیک میکروبیوم رودۀ نوزاد را تغییر می‌دهد و همین مسئله اثربخشی واکسن را کاهش می‌دهد. همچنین این پژوهش -که محقّقان دانشگاه فلیندرز استرالیا انجام داده‌اند- نشان می‌دهد که آنتی‌بیوتیک در سال‌های اول تولّد ایمنی بدن را تغییر می‌دهد و همین سبب می‌شود واکنش سیستم ایمنی نسبت به واکسن تغییر کند. واکسن مننژیت، پنومونی، سل و سیاه‌سرفه مهم‌ترین واکسن‌هایی هستند که به نوزاد تزریق می‌شوند و مدل‌های حیوانی، کاهش اثربخشی این واکسن‌ها را در صورت استفاده از آنتی‌بیوتیک تأیید کرده‌اند.

پایگاه خبری مدیکال‌ساینس نوشت: این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که موش‌های بالغ این واکنش را نشان نمی‌دهند و آسیب‌های ناشی از آنتی‌بیوتیک در موش نوزاد بیشتر از موش‌های بالغ است.

این پژوهش نیازمند بررسی بیشتر است و محقّقان احتمال می‌دهند که تغییر رژیم غذایی و استفاده از باکتری‌های پروبیوتیک شاید بتواند راه حلّ این مشکل باشد. نتایج این پژوهش در نشریۀ Cell Host & Microbe منتشر شده است

خواب باکیفیت برای تقویت توان بارداری زنان ضروری است

اخبار علمی و پزشکی

ایرنا: به گزارش روزنامۀ تلگراف، محقّقان مرکز پزشکی Kobe City در ژاپن در پژوهش روی زنانی که برای بچّه‌دار شدن تلاش می‌کردند، متوجّه شدند که میزان باروری در زنانی که خواب منظّم و بدون وقفه داشتند، 20 درصد بهتر از زنانی بود که خواب بدون کیفیت داشتند. این پژوهش همچنین نشان داد که میزان رشد تخمک‌های بارورشده در میان زنانی که خواب کاملی داشتند، 14 درصد سریع‌تر بود.

به گفتۀ محقّقانی که این پژوهش را انجام دادند، نتایج این پژوهش نشان داد که کیفیت خواب یکی از مهم‌ترین عواملی است که زنانی که قصد بچّه‌دار شدن دارند، باید به آن اولویت دهند. این پژوهش روی زنانی انجام شد که در مرکز پزشکی Kobe City تحت لقاح خارج رحمی (IVF) قرار گرفتند و نتایج آن نشان داد که استرس کمتر نیز تأثیر مثبتی بر قدرت باروری آنان دارد.

نتایج این پژوهش -که در کنگرۀ سالانۀ پزشکی تولید مثل ارائه شد- در واقع تأییدکنندۀ پژوهش‌های قبلی است که نشان دادند خواب کمتر از شش ساعت در شب موجب کاهش بیست درصدی هورمونی می‌شود که برای بارور شدن حیاتی است.

پژوهش جدید همچنین دنباله‌رو تحقیق دیگری است که نشان داد احتمال سقط جنین در زنان بارداری که شب‌ها کمتر از هشت ساعت می‌خوابند، بیشتر است.

براساس معیارهای سازمان بهداشت انگلیس، میزان عادی خواب برای یک بزرگسال حدود هفت تا نه ساعت در شب در نظر گرفته می‌شود؛ با وجود این، اندازۀ مناسب خواب بسته به فرد متفاوت است. محقّقان معتقدند که الگوهای خواب با تغییر سطوح برخی هورمون‌ها بر قدرت باروری تأثیر می‌گذارد.

با وجود این، وضعیت خواب با شیوۀ زندگی افراد ازجمله نوع رژیم غذایی و ورزش ارتباط نزدیکی دارد؛ عواملی که در موفّقیت در باردار شدن نقش دارند.

تأثیر ویتامین دی بر سرطان سینه

اخبار علمی و پزشکی

سایت ایران‌ارتوپد: یک پژوهش جدید نشان داده که میزان بالای ویتامین D در بدن ممکن است میزان بروز سرطان سینه در خانمها را کم کند. این پژوهش روی بیش از پنج هزار زن بالای 55 سال انجام شده است و نشان داده در زنان با میزان ویتامین D بالای 60 نانوگرم در میلی‌لیتر احتمال بروز سرطان سینه 80 درصد کمتر از زنانی است که ویتامین D آنان کمتر از 20 است. همچنین مشخّص شد که در زنان با سطح ویتامین D بین 20 و 60 هرچه میزان ویتامین بالاتر باشد، احتمال بروز سرطان کمتر است. محقّقان می‌گویند میزان ویتامین D که با کاهش احتمال سرطان سینه مرتبط است، بالاتر از چیزی است که برای سلامت استخوان‌ها پیشنهاد می‌شود.

معمولاً برای داشتن استخوان‌های سالم داشتن ویتامین D بالاتر از 20 کافی است، ولی همان‌طور که گفته شد، ارتباط ویتامین D و کاهش سرطان سینه در غلظت‌های بالاتری از این ویتامین و در حدود 60 نانوگرم در میلی‌لیتر دیده شده است. نتایج این پژوهش در مجلّۀ PLoS One منتشر شده است.

راهبرد های اساسی در رویارویی با ناباروری
مولف : دکتر مرضیه مهرافزا، دکتر احمد حسینی و حوا دشتدار
تعداد صفحات : 180
بگذاریم فرزندانمان کودکی کنند!
انواع سردرد در بزرگسالان